söndag 7 februari 2010

Dagboksprojektet vecka 5

Mitt första dagboksprojekt är klart. Tanken är att jag ska göra olika dagböcker för varje vecka (de veckor jag känner för det) och jag kommer att använda olika tekniker och min vana trogen: använda rätt mycket "skräp".

Vecka 5













Framsidan är gjord av kortsidan på en clementinlåda. Jag borrade hål för stängningsanordningen och snörena som binder ihop boken. Boken fick sitt mått efter framsidan; ungefär 18*9 cm.












På första uppslaget har jag tryckt årtal och vecka. Använde mig av små gummistämplar som finns på leksaksaffärer och svart bläck som finns i pappershandeln.











Första dagen fotade jag en av föräldrarnas orkidéer. Den var så vacker att det nästan gjorde ont.












En annan dag var jag sjukt less på min dagliga korrespondens med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Alfakassan och gjorde ett collage av insidan på brev från nämnda myndigheter.














Idag såg jag äntligen fantastiska sorgliga "La vie en rose" om Edith Piaf.













Baksidan gjorde jag av en naturfärgad kartongbit. Den oranga knappen hör till stängningsanordningen och får mig osökt att tänka på Gott & Blandat.

Snart dags att påbörja nästa veckas dagbok, och då får jag verkligen användning för allt skräp jag samlat ihop. Här är en liten teaser:












/Maria (som p.g.a. scroll-trötthet måste lära sig att göra bildcollage i Photoshop)

3 kommentarer:

  1. Kolla in bloggen EnJoy It på http://eliseblaha.typepad.com/
    - en annan bloggare som gör egna dagböcker och grejer lite i samma stil som du. ser så snyggt ut! (både dina å hennes!)

    SvaraRadera
  2. I know, hon är min favoritpysslare!! Det är hon som inspirerat mig till att börja göra såna här grejer. För ofta när jag papperspysslat har det ju blivit sånt som jag gett till andra, men nu får jag äntligen en anledning att behålla fina saker själv. ;)

    /Maria

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag gillar din dagboksidé! Speciellt återvinningen...

    SvaraRadera