tisdag 22 december 2009

Dragstoppare

För några kvällar sen bänkade jag mig framför tv:n för att se en vampyrfilm (ja jag borde gå med i en beroendegrupp) som var väldigt spännande. Lite för spännande. Jag zappade snabbt över till en annan kanal och hamnade mitt i Ernst Kirchsteigers julspecial. Vampyrfilmen lämnades åt sitt öde (kanske ett friskhetstecken?) och jag satt storögd och insöp alla jultips Ernst förmedlade.

Vid ett tillfälle sydde han en dragstoppare som man lägger på fönsterbrädan för att hindra kylan från att komma in. Eftersom jag bor i en av Bostadens lägenheter blåser det mer eller mindre från fönsterna och katten blir kall i rumpan när han sitter på fönsterbrädan och spanar på pippifåglar och snöflingor. Idag slog jag näven i bordet och sydde en egen dragstoppare som jag fyllde med en äcklig rissort som jag aldrig kommer att äta opp. Egentligen ska man fylla stopparen med sand men vem ska släpa hem den sanden? Karln som jag inte har?? Riset stoppar antagligen inte kylan lika bra men det är värt att testa i alla fall.
















Jag sydde först en innerpåse i beige lärft (kraftigt bomullstyg) som jag fyllde med riskorn. Sedan sydde jag igen öppningen och virade in korven i en avklippt kökshandduk. Ändarna knöt jag ihop med rött bomullsband. Ett tips är att sy innerpåsen med dubbla sömmar - vi vill ju inte ha riskorn över hela golvet! Och ni lyckliga som har en tratt; vänligen använd den när ni fyller påsen med ris. Bara ett tips...

/Maria
PS: Bilden på Ernst är fotad av
Andreas Hylthén.
PS2: Söndag den 27:e december är det repris på braiga "Jul med Ernst" (kl. 12.50 på TV4).
PS3: Ernst hemsida är grym! Lättöverskådlig, lättfattlig, rolig, välfylld och intressant. Jag addar den till länklistan utan tvekan.

2 kommentarer:

  1. Vilken söt dragstoppare! Inte för att vi riktigt behöver en hos oss, men den dagen vi flyttar till ett charmigt hus så kommer jag att sy såna här :)

    SvaraRadera
  2. Hehe, tack! Gillar verkligen idén, önskar bara att jag hade material till att sy fler (och med material så menar jag sand...).

    /Maria

    SvaraRadera