måndag 20 september 2010

Håll inte käften

Jag har tidigare påpekat att den här bloggen i första hand är en pyssel- och inspirationsblogg, men med jämna mellanrum finns det fog för politiskt och ideologiskt snack. Som nu till exempel, när ett rasistiskt parti fått plats i riksdagen. Vem fan har röstat på dem? Tittar på statistiken över Skellefteå med omnejd. Valdeltagandet är högt här; 84,5 %. Det gör mig stolt. Det som däremot gör mig riktigt förbannad är att 1365 stycken av dessa personer har valt att rösta på rasisterna. Vi har demokrati i Sverige, men varför i hela friden använder folk sin demokratiska rätt till att rösta på ett ickedemokratiskt parti? Jag kan inte heller sluta tänka på vilka det är som har röstat. I ett sånt här litet samhälle är det ofrånkomligt att inte känna till någon av dessa personer. I Skelleftehamn är det till exempel 77 personer (om statistiken stämmer och jag har räknat rätt) som har röstat på rasistpartiet. Hur många av dessa är jag bekant med?

Rasisterna har jobbat hårt, och vi andra har inte gjort tillräckligt mycket. Det är dags att ändra på det. Inga rasister i riksdagen!

/Maria

4 kommentarer:

  1. Jag har aldrig blivit så upprörd över ett valresultat som den här gången; det är sorgligt, skamligt och inte så lite obehagligt att ett främlingsfientligt och populistiskt missnöjesparti får mandat i riksdagen. I Umeå är det 1695 personer som röstat på SD i riksdagsvalet, vilket är över 1000 fler än vid valet 2006. En sån utveckling bådar ju inte gott inför framtiden precis. Kan bara hoppas att ingen jag känner har röstat på dem, jag skulle ha väldigt svårt att respektera en sån person. Lika svårt som det för övrigt är att respektera de ignoranta och oansvariga människor som inte brydde sig om att rösta överhuvudtaget, och som därmed indirekt har bidragit till att SD kom in i riksdagen. Att slösa bort sin möjlighet att påverka är riktigt dåligt.

    Och som om allt detta inte vore nog så har jag den stora lyckan att arbeta på samma arbetsplats som Umeås ledande sverigedemokrat... Underbart.

    /Hanna

    SvaraRadera
  2. HAHA! Nej lägg av...är det sant??? Stacke dig! ;)

    Kram M

    SvaraRadera
  3. Jepp, det är sant! Tack och lov är det en ganska stor arbetsplats så han försvinner så att säga i mängden. Kan tänka mig att det hade varit jobbigare om det bara varit ett fåtal anställda, det skulle nog kunna bli lite konstig stämning då.

    kram H

    SvaraRadera
  4. jag känner din vrede. och jag är med dig! Fyfan. Det jag känner mig inte bara arg och ledsen över resultatet. Också jävligt besviken. Besviken på just alla de som har röstat åt helvete.
    Jag kan verkligen heller inte förstå mig på alla människor som stödjer alliansens politik och bara röstar för sin egen vinnings skull. Jag har så jävla svårt att förstå!

    SvaraRadera