lördag 5 juni 2010

Istället för Dan Brown

Då mitt senaste (bok-)inlägg var av en tämligen sågande karaktär, kände jag ett behov av att väga upp det med lite mer positiva tongångar. Därför har jag här satt ihop en lista med kortfattade tips om en del av den litteratur som jag läst under det senaste året och som jag varmt rekommenderar. Jag läste böckerna på engelska men jag tror att de flesta finns översatta till svenska. (Orkade inte länka så vill ni ha mer info om böckerna får ni leta upp den själva!)

  • "Murder on the Orient Express" - Agatha Christie (1934):
Mysig och oförutsägbar klassiker av deckardrottningen nr 1 (släng dig i väggen, Läckberg) med den ytterst självgode Hercule Poirot i huvudrollen (som ständigt envisas med att prata om sig själv i tredje person; typ "Poirot is never wrong").

  • "American Wife" - Curtis Sittenfeld (2008):
Stark och intressant skildring av en presidenthustrus liv, skriven av en författare med en osviklig känsla för detaljer.

  • "Dead to the World" - Charlaine Harris (2004):
Fjärde boken om Sookie Stackhouse. Innehållet mycket Eric, mycket naken Eric. Mer behöver väl knappast sägas.

  • "Her Fearful Symmetry" - Audrey Niffenegger (2009):
Stämningsfull kombination av viktorianska kyrkogårdar, spöken och mystiska tvillingpar.

  • "The Magicians" - Lev Grossman (2009):
Stor underhållning för alla som gillar fantasy, magi och litterära referenser. Harry Potter möter Narnia fast med mer sprit och sex.

  • "Possession" - A.S. Byatt (1990):
Synnerligen välskriven och intelligent roman med inslag av viktoriana, rivaliserande litteraturforskare, dikter, brev, sagor och hemligheter i det förflutna. Dessutom befolkas den av karaktärer som är både djupa och komplexa. Läs och lär, Dan Brown!


/Hanna

3 kommentarer:

  1. Please infoga bilder på böckerna! Finns på nätet, bara att kopa. Blir roligare att läsa då. :)

    Puss M

    SvaraRadera
  2. Nu har jag infogat en bild, det funkar sällan med flera för mig, iaf inte när man ska ha en massa text också. Bilderna hamnar ju alltid högst upp av nån korkad anledning och sen går de i princip inte att flytta runt. Men det gick att göra så förut så jag vet inte om det bara är min dator som inte längre vill vara med på noterna.

    /H

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra bokomslag det var! Visste inte att du hade böckerna, haha. Mm det kan vara lite trixy att få bilderna på rätt ställe. När jag infogat dem i inlägget klipper jag ut bilden och klistrar in den på rätt ställe. Brukar få göra om ett antal gånger men det brukar ordna sig till slut. Det hade varit såå smidigt om bilden automatiskt hade hamnat där man har markören...

    /M

    SvaraRadera