torsdag 7 januari 2010

It takes a fool to remain sane

Bloggen befinner sig i nån slags svårväckt koma. Jag har blivit sjukskriven och håller på att flytta så någon ork eller intresse för att sy och pyssla finns inte. Vad systern har för ursäkt vet jag inte; kanske att hon ska ha kalas och nån illvillig människa till varje pris vill ha en lila tårta...

Att flyttpacka är ett jäkla spektakel. Hundra miljarders gånger har jag tänkt fjutta eld på prylarna, ta katten under armen och helt sonika traska ut genom dörren för att aldrig vända åter. För att inte förlora förståndet (helt) lugnar jag mig själv genom att sjunga hittepå-låtar; allt för att hjärnan inte ska explodera. Och note to self: Skaffa stark och hjälpsam karl med aparmar.

Det är tur att man får fina pauser ibland. Som idag, när jag hängde med min lilla kompis Freja och våran gemensamma vän Kråkan på Bokcaféet (som har börjat med världens bästa soppluncher, gå för allt i världen dit!). Och skönt att få planera lite. När jag fyller trettio ska jag, Anja och Freddan + kid(s) bosätta oss i ett kollektiv ute på landet. Jag ska sträva mot det. Fyra år kvar, många små steg blir till en stor gård.

Fortsatt packning ikväll, hittepå-låtarna kommer eka över Hooden. Min favorit just nu är en omgjord version av Guantanamera. Här är min egenhändigt komponerade text, och jag säger som Christina Aguilera: "If you can relate to this song and know the words, please sing along with me."

(Mel. Guantanamera)

Apa på torget

Det satt en apa på torget

Apa på torget

Det satt en apa på torget

Apa på toan
Det satt en apa på toan

Apa på toan
Det satt en apa på toan

Apa på tåget

Det satt en apa på tåget

Apa på tåget

Det satt en apa på tåget


Osv.


Osv.


Osv.


Det är för övrigt tur att jag är ung på 2000-talet och inte på 50-talet, för då hade jag varit en av de 700 stackarna som blev lobotomerade på Umedalen. Herregud vad lite tålamod man hade med folk då.

/Maria

3 kommentarer:

  1. Till systern. Man kan färga marsipan med saft av passande färg, svartvinbärs kanske. Kanske kan man färga grädde med daft också, om man inte tar så mycket.

    SvaraRadera
  2. Haha, det var mig en klämmig apsång (och så lättsjungen)! :) Har inte direkt någon ursäkt till min bloggfrånvaro, bortsett från ren och skär lathet. Men vänta bara, jag har en hel del på gång. Och vad gäller den lila tårtan så kan jag meddela att den blir alldeles förtjusande, åtminstone i teorin. I praktiken kan det sluta hur som helst!

    /Hanna

    SvaraRadera
  3. Karin: Ja, svartvinbärssaft brukar kunna ge en bra färg. För att inte tala om blåbär, det färgar ju av sig vare sig man vill eller inte. Jag ska också prova att blanda blå och röd karamellfärg och se vad som händer.

    /Hanna

    SvaraRadera