söndag 10 januari 2010

En alldeles lila tårta

Igår gjorde jag, efter Marias önskemål, en lila tårta och så här blev resultatet (men tyvärr gör fotona inte direkt tårtan rättvisa - hjärtana hade nämligen inte alls den här skumma rosa färgen utan var istället starkt lila):

Grädden fick en svagt pastellig ton med hjälp av blåbär, och marsipanen fick sin något onaturliga färg genom en blandning av röd och blå hushållsfärg. Violgodis och strössel bidrog också till dekorationerna. För den som är mer intresserad av innehållet kan jag meddela att fyllningen bestod av tre lager med chokladpudding, grädde respektive lemon curd. Och jag vill dessutom passa på att skryta med att jag gjorde allting själv: bottnar, chokladpudding och lemon curd. (Åh, så duktig jag är.) Gott smakade det också, men ett litet minus var den nedersta bottnen som av någon anledning blev otroligt seg med vissa serveringsproblem som följd.

/Hanna

3 kommentarer:

  1. Jag åt upp hela doggybagen igår kväll och nu ångrar jag det bittert. Tänk om jag hade sparat hälften till idag, så glad jag hade blivit över att återigen hitta tårta i kylen! :)

    /Maria

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Mums! Skönt att ha en syster som fixar en önsketårta.
    Tack för besök hos mig, välkommen åter!
    Mina dojjor kommer ifrån Brandos.se

    SvaraRadera
  3. Åhå! den såg verkligen sjukt sjukt god och snygg ut!

    SvaraRadera