torsdag 27 maj 2010

sailor girl


Från början var den här tröjan en trött, vit, tiokronors second hand-tischa - numera sommarens härligaste pirat-tischa. Min intention var att skapa en tydlig navy-känsla, men nu när jag är klar med den känns den mer "åttiotals-USA". Så om den hade haft ett soundtrack skulle det vara det här.

SÅ HÄR GJORDE JAG:

Tog fram glasslock, makeup-svamp, maskeringstejp och tygfärg


Tejpade tischan så rakt som möjligt, med lagomt avstånd mellan varje tejprand


Hällde ut lite färg på glasslocket, duttade svampen i färgen och duttade sedan av färgen på tischan (mellan tejpränderna). Det tog hundra år!


När trycket torkat och jag fixerat det fixade jag tröjans form. Klippte bort halsringningen, fållen och en del av ärmarna. Sedan fållade jag alla nyklippta kanter (behövs oftast inte på såna här jersey-tyger men det här tyget var så gammalt och sprött) och rullade upp det som var kvar av ärmarna. Sydde fast dem på ett antal ställen, och vips! så var min navy-tischa klar... Nu fattas bara bergssprängaren och en röd bandana...


TIPS!
* Kom ihåg att röra om färgen med pensel eller liknande innan du häller ut den på locket.
* Dra bort tejpen så fort som möjligt allt eftersom du duttat ut färgen på tischan.
* Ej att förglömma: fixera trycket med strykjärnet (instruktioner står på förpackningen) när det torkat (låt det gärna torka över natten!)
* Tänk på att kolla upp hur täckande färgen är. Vissa färger, som den jag använt ovan, funkar bara på ljusa tyger.

/Maria

4 kommentarer:

  1. snyggt! och det blir ju inte sämre med ett soundtrack av bruce! ;)

    SvaraRadera
  2. Sjukt snyggt! utan Bruce, alltså...
    /bettsy

    SvaraRadera