måndag 10 maj 2010

Använd det du har-utmaningen: Minnesgirlang



Jag ligger lite efter med uppdateringen men det beror på att jag just blivit klar med mitt första projekt i använd det du har-utmaningen. Jag är så glad att jag joinat utmaningen för det är sjukt kul och väldigt utmanande att utgå från det man redan har.

Första veckans projekt blev dock av det sorgligare slaget. Lillasyster T:s katt avlivades för ett tag sen och jag bestämde mig för att göra en minnesgirlang åt T. Söderöver finns några djurkyrkogårdar och i Djurens Rätts medlemstidning kan djurägare sätta in dödsannonser när ens djur avlidit. Det är väldigt vackert men jag tycker att det behövs fler sätt att uttrycka sin sorg på.

SÅ HÄR GJORDE JAG:

Jag plockade ihop lite tygsnuttar, fina band, knappar och pärlgarner...



Sedan sydde jag fyra hjärtan och ett katthuvud med olika fram- och baksidor...


Sen trädde jag upp dem på ett band. Katten och hjärtana går flytta runt efter behag, vrida och vända och matcha som man vill.


TIPS:
Girlangen är väldigt lätt att göra och kräver inga stora resurser - bara ett visst mått av fantasi. Varje familjemedlem (både barn och vuxna) kan göra varsitt hjärta och sätta sin egen prägel på girlangen.

Jag sydde för hand men det går bra att sy på maskin också. Prova gärna att använda andra material! Klipp ut figurer i färgat papper eller limma fast glittriga paljetter...

/Maria

5 kommentarer: