torsdag 25 mars 2010

Byxor vs klänningar

Jag tillhör den skara som skyr byxor som pesten. Särskilt jeans, gaah så förskräckligt obekvämt. Såvitt jag kan minnas har jag alltid ogillat detta av många människor hyllade plagg och det är därför som ni mycket sällan eller aldrig kommer att få se mig iförd ett par dylika tingestar. Jag vill dock påpeka att min aversion inte ligger på det estetiska planet; jag tycker verkligen att jeans kan vara skitsnyggt. Men är det bekvämt? Knappast. (Det skulle väl vara en vid och rymlig modell i sådana fall, men det är inte min stil). Nä, tacka vet jag mjukisbyxor, det är grejer det. Dessvärre tillåter inte min fåfänga att jag går runt i mjukisar på stan så de får allt stanna hemma.

Men ingenting slår klänningar, det bästa plagget ever. Den stora fördelen är att man har under- och överdel i ett och därför slipper besväret med att kombinera ihop en matchande outfit. Går dessutom utmärkt att använda i de allra flesta sammanhang, med undantag för exempelvis träning (eller det går väl men då får man se till att ha riktigt snygga underbyxor!). På jobbet har jag inte heller på mig klänning, jag har ingen som jag vill "offra" - jag har förstört x antal byxor på det där stället - och ärligt talat vet jag inte om det skulle anses okej. Fast med tanke på att folk traskar omkring i shorts där året runt så borde det inte vara så otroligt upprörande. Önskar att den som bestämmer över Posten-utstyrseln kunde skapa lite bekvämare plagg eftersom deras byxor inte är att leka med, sanna mina ord.

För att uppdatera min klänningsgarderob inför våren/sommaren planerar jag i alla fall att sy några klänningar. Här är ett tygfynd som jag nyligen gjort och som förhoppningsvis ska resultera i en vårklänning:


Nu vet jag inte om klänningen kommer att bli fullkomligt gräslig eller söt, men jag lutar åt det senare. Jag menar, det är ju körsbär!
/Hanna

1 kommentar: