söndag 22 augusti 2010

Preppar för hösten

Snart kommer den; den kalla, stormiga hösten med de gula lönnlöven. Och då kommer jag att stå där i mina fina gummistövlar och en marinblå halsduk. I begynnelsen var halsduken en tröja - kolla här:


Världens skönaste material; hundra procent bomull i snyggt flätat mönster.


Några tag med saxen och ett gäng sömmar förvandlade tröjan till en...


...tjock och härlig tubhalsduk! Går naturligtvis att fodra tubhalsduken med fleece om man vill, men den här halsduken är så pass tjock att jag låter bli. Supernöjd är jag! Har inte använt tröjan på många år men inte velat slänga den eftersom tyget är så snyggt. Mycket bra lösning på problemet!

/Maria

From sweater to scarf...I love to remake clothes and this is my latest project. Easy! You try it.

3 kommentarer:

  1. snyggt! men hur gör du för att kanten inte ska remsa upp sig, där du har klippt?

    SvaraRadera
  2. Kattching: det är det som är den trixiga biten. tror att jag använde nån stretchsöm som innehöll både raksöm och nån slags sicksack. kan ju testa med trestegssicksack också. jag hade marinblått fluff över hela övervåningen när jag var klar... har ingen overlock men jag kan tänka mig att det är lättare att sy i stickade tyger då.

    /Maria

    SvaraRadera
  3. Bindsömmen som finns på alla maskiner funkar för det mesta. Det är en raksöm med sneda sömmar inåt. Riktigt snygg halsduk. Kan du göra matchande vantar av ärmarna också.

    SvaraRadera