fredag 11 mars 2011

Papperspyssel och bokliga tankar

Jag tillhör den skara människor som ständigt skriver ner saker och gör listor på allt mellan himmel och jord. Problemet är bara att det är väldigt lätt att tappa bort alla dessa lappar med tips, idéer och saker som ska göras. Därför har jag mer och mer börjat organisera mina anteckningar så att de ska bli lättare att hitta, samt att ge dem en trevligare utformning med hjälp av fina papper och etiketter. Ett exempel på detta är denna lilla samling kort där jag skriver upp miljövänliga städtips, och som jag tänker hänga upp i städskåpet:

Som hängiven boknörd och blivande bibliotekarie är en av mina favoritsysselsättningar att organisera böcker i bokhyllan. Vid den senaste omorganisationen gjorde jag en speciell del för de böcker som antingen är olästa eller bara delvis lästa. För att separera dessa från de lästa böckerna gjorde jag en avdelare med hjälp av en kartongbit på vilken jag klistrade fast ett par fina papper, och denna avdelare placerades sedan med de olästa/delvis lästa böckerna på den vänstra sidan och de lästa på den högra:

Och så här ser avdelaren ut på den vänstra sidan:

För tillfället har jag 62 stycken olästa/delvis lästa böcker, så det var definitivt berättigat att ge dessa en egen avdelning. Och om nu någon undrar om jag överhuvudtaget läser ut de böcker som jag köpt och fått, så kan jag bara säga ja - förr eller senare. Min läsning går nämligen i vågor, vissa genrer läser jag bara under vissa perioder; skräck och thrillers läser jag oftast bara under sommar och tidig höst, för att nämna ett exempel. Dessutom är min läsning väldigt beroende av hur jag mår och vilket humör jag är på, och detta gör att jag kan påbörja en bok men sedan efter några sidor eller kapitel känna att det inte är läge för den boken nu. Detta betyder naturligtvis inte att de undanställda böckerna är dåliga, utan det handlar snarare om att läsa rätt bok vid rätt tillfälle!

/Hanna

1 kommentar:

  1. Jag gillar den där bokavdelaren. Kan ju också använda den till att dela in böckerna i olika kategorier (tex deckare, sticka virka, osv).

    /M

    SvaraRadera