torsdag 13 januari 2011

Skapandeprocess: Från palmer till demonträd

Idag ska jag visa er hur en skapandeprocess kan se ut. Det började med att jag såg den här bilden, som är fotad på en strand i Indien:

Foto: Ian Bridges

Jag blev peppad på att testa en teknik jag haft i huvet länge:
att göra träd med hjälp av bläck och sugrör.
Först ritade jag en skiss av fotot...


Och finurlade på hur palmblad egentligen ser ut...


Sedan plockade jag fram akvarellådan och målade bakgrunden i olika toner (glömde bort att fota bakgrunden, sorry).


När bakgrunden hade torkat duttade jag små pölar av svart bläck längst ner på papperet och blåste ut dem med hjälp av ett sugrör. Sjukt kul! Jag viftade med sugröret samtidigt som jag blåste för att få själva spridningen.

Det färdiga resultatet ser inte alls ut som palmer utan mer som lappländska demonträd. Men lika kul är det! Är dock sugen på att testa samma princip igen men måla palmerna med pensel istället för att blåsa ut färgen. Kan inte komma ifrån känslan av att det skulle vara härligt med en strandbild...


Tips!

* Bläck finns i vilken pappershandel som helst och går att använda ungefär som akvarell. Lättarbetat och roligt är det (betydligt lättare än akvarell skulle jag vilja säga. Bra inkörsport med andra ord!).

* Utgå från samma motiv men arbeta med olika tekniker och gör flera versioner av samma bild.

* Prova dig fram. Det blir ALDRIG som jag tänkt mig. Och jag menar ALDRIG. Acceptera det och följ vinden dit den blåser istället för att försöka stå emot den. Alster kan utvecklas till sånt man aldrig hade kunnat tänka sig.

* Våga! Låter självklart men ofta påkommer jag mig själv med att fega ur för att jag är dålig på nåt eller inte kan saken ifråga. Men blir man bättre för att man låter bli? Nepp! Så var modiga!

LYCKA TILL!

/Maria

Ps: Har några fler idéer på processinriktat skapande som jag förhoppningsvis kommer kunna dela med mig av här i bloggen. Ett tips är att kolla i Alisa Burkes fantastiska och superkreativa blogg. Hon är en föregångare när det gäller processinriktat skapande!

Ps 2: Har lite problem med bokstavsstorleken... Ser det galet ut med såna här stora bokstäver? Borde jag använda den mindre storleken? Jag sitter vid en mac och använder firefox så jag vet inte hur bloggen ter sig ut i andra webläsare. Kom gärna med feedback!

1 kommentar:

  1. Jättefint och väldigt inspirerande (och härligt foto)!

    Angående storleken: för mig funkar det då och ser inte alls konstigt ut på något sätt. Texten framträder tydligare med den större storleken, med den mindre kan det bli lite grötigt - särskilt om det är mycket text. Men vad som egentligen är bäst vet jag inte, tycker båda funkar rätt så bra... :)

    /H

    SvaraRadera