lördag 3 oktober 2009

sneak peak

Fy på oss för att vi är urkassa på att uppdatera! Skämmes. För min egen del skyller jag bloggfrånvaron på en feng-shui-inspirerad utrensning av lägenheten som i det närmaste kan liknas vid en besatthet (när jag ska sova blir jag klarvaken för jag ligger bara och tänker på vad jag kan rensa ut för något). Nu börjar det dock lugna ner sig något, förutom att jag fortsätter att utmana mig själv att minska ner på antalet prylar. Den senaste utmaningen är att rensa bort 10 prylar från varje "rum" vilket förhoppningsvis resulterar i lite bättre energiflöde i lägenheten.

Har flera galna syprojekt på gång som alla inolverar återvinning av gamla tyger eller kläder. Det första projektet är att sy en väst av ett par gamla slitna jeans med dålig passform. Jag antar att jag redan borde ångra att jag ens kom på tanken.

Syprojekt nummer två är att sy en kulturtantsklänning av ett ljuslila underlakan (ja, den kommer att bli lika pajasliknande som det låter!). Hittade en magnifik bok med mönster på väldigt...personliga kläder. Den heter "Kläder!", är skriven av Nina Ericson (1983) och finns på ett bibliotek nära dig.


Det är dock väldigt svårt att sy yviga kulturtantskläder när man har en liten pälskorv som älskar prassliga mönsterpapper.


Det tredje projektet är än så länge superhemligt och kan snarast ses som ett examensarbete vid Do Redo-akademien. Jag lär väl ångra mig där också.

/The little sister Mary

3 kommentarer:

  1. härliga projekt! jag älskar att återvinna gamla kläder och sy nya! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det sjukt kul!! :) Och så är det så skönt att verkligen använda alla grejer ordentligt i stället för att slänga dem i förtid.

    SvaraRadera
  3. SJUKT söt pälskorv :)

    SvaraRadera