söndag 5 december 2010

Virkad grytlapp äntligen klar!

Nu är jag äntligen klar med en grytlapp som jag påbörjade för evigheter och åter evigheter sedan. Helt absurt att det ska ta så otroligt lång tid att göra klart en sån liten grej, det är ju inget gigantiskt överkast det handlar om precis...


Den prickiga grytlappen passar perfekt till den rutiga som jag har gjort tidigare. De är virkade i bomullsgarn och består av två separata stycken som sedan virkats ihop vilket gör dem rejält tjocka så att man slipper bränna sig. Jag förstår för övrigt inte meningen med att göra tunna grytlappar, då kan man ju inte använda dem till sånt som har med värme att göra (vilket jag antar är poängen med grytlappar). Men visst, ska man ha dem som ren och skär dekoration spelar det ju ingen roll.

Till grytlapparna har jag använt mig av (men inte följt till hundra procent) mönster och beskrivningar i Erica Laurells fina, färgglada och trevliga bok "Väldigt virkat". Rekommenderas varmt till den som gillar virkning med retrokänsla!

/Hanna

3 kommentarer:

  1. Fin! Tunna grytlappar är väl bara till dekor?

    /M

    SvaraRadera
  2. Jag gillar de där grytlapparna, speciellt den prickiga.

    SvaraRadera
  3. Maria: Kul! Jag gillar dem också :)

    Syster Maria: Ja, om man använder dem kan man ju få diverse brännskador. Men för att vara riktigt dekorativa och i sanning pryda sin plats, bör de självfallet ha ett superläskigt dockansikte i mitten.

    /H

    SvaraRadera