tisdag 30 november 2010

Kungligt

I slutet av oktober hade vi middag för min moster som fyllde 60 år. Vi utgick från temat "kungligt" eftersom hon har ett stort intresse för kungligheter. Lillasyster E gjorde frågesport om Svensk Damtidning och jag ansvarade för dukningen och pyntandet.


De sammetsliknande rosorna och de guldfärgade bladen inköptes på Guldknoppen. Bladen var gröna från början men floristen sprejade dem med guldfärg för att matcha mitt tema.


Naturligtvis fick moster sitta på en tron!


Serviettringarna gjordes av matt guldpapper.

I dörröppningen hängde dekorationsbollar inspirerade av Elise's fina thanksgiving-dekorationer.


Den sobert kungliga dukningen gjordes med relativt enkla medel. Det ska inte vara ett omöjligt projekt att duka! Ta vad du har och utgå från det.

TIPS & TRIX

* Undvik glansigt guldpapper, det ser lätt tacky ut.

* Förbered dukningen så långt i förväg det bara går, gärna dagen innan.

* Blanda olika sorters ljusstakar som har samma färg. Jag samlade ihop alla mässingsstakar jag kunde hitta, blandade ihop dem och satte dem i grupper om tre.

Vår kungliga middag blev riktigt, riktigt lyckad, och det enda som egentligen fattades var kaffeflickor. Nästa gång...

/Maria

3 kommentarer:

  1. Fint! HOn måste ha blivit jättegelad :)

    SvaraRadera
  2. Åh. Men åh. Vilken underbar blogg! I'll be back! :P

    SvaraRadera
  3. Evasleva: Tack! Ja, hon blev väldigt nöjd. Vi hade även bjudit in massa släktingar vi inte sett på år och dar, allt som en överraskning för mostern. Jättekul!

    Ikah: Tack. Men tack. Välkommen tbx! :)

    /Maria

    SvaraRadera